Ce puteți face pentru a preveni diabetul de tip 2 – partea 1

În ultimii ani am ajuns la concluzia că stilul de viață joacă un rol important în dezvoltarea diabetului de tip 2. Recent, comunitatea științifică a identificat o serie de factori care pot contribui la riscul contractării diabetului de tip 2, precum aportul scăzut de factori nutritivi esențiali, unele medicamente, factori poluanți din mediu, un nivel susținut de hormoni de stres, un program insuficient de somn.

Astfel, atunci când combinăm o dietă necorespunzătoare cu sedentarism și alți factori de risc, vedem imediat de ce diabetul a ajuns o adevărată epidemie ce continuă să își extindă anvergura.

Deci ce putem face pentru a preveni diabetul?

Întrucât apariția diabetului de tip 2 depinde de numeroși factori de risc și este influențată de stilul de viață al fiecărei persoane, este important ca pacienții predispuși la această afecțiune să țină cont de câteva reguli simple pentru a preveni boala.

Menținerea greutății în limite normale este unul dintre cele mai importante aspecte, deoarece reduce considerabil riscul apariției diabetului și ajută organismul să funcționeze în condiții optime.

De asemenea, un rol esențial în acest sens îl au activitățile fizice efectuate de cel puțin trei ori pe săptămână (alergarea în aer liber, mersul pe bicicletă, fitness-ul), pentru că acestea ajută corpul să secrete mai multă insulină și să o folosească în mod eficient, producând energie.

În plus, cele 7-8 ore de somn în fiecare noapte, pe care specialiștii le recomandă indiferent de vârstă, sunt primordiale în prevenirea diabetului de tip 2. Când un individ doarme prea puțin și nu are parte de o odihnă echilibrată, sistemul nervos este dat peste cap, iar acțiunea sa afectează hormonii care reglează glicemia.

Reducerea aportului de carbohidrați rafinați

Există zeci, dacă nu chiar sute de studii la ora actuală care arată că eliminarea făinoaselor și zaharurilor rafinate este cea mai importantă cale de a reduce procesele inflamatorii care apar în urma hiperglicemiei postprandiale. Cel mai important factor care contribuie la formarea plăcii arteriale este hiperglicemia postprandială. Dietele cu conținut redus de carbohidrați sunt cea mai bună alegere și pentru persoanele cu Sindrom Metabolic, o condiție medicală care se manifestă printr-o rezistență la insulină și o creștere a nivelului glicemiei, tensiunii și colesterolului.[i] Deci o dietă săracă în carbohidrați este cea mai bună cale de a combate ceilalți doi factori de risc de pe lista convențională – tensiunea și colesterolul.

Aportul de cereale integrale scade riscul de diabet

Un motiv important poate fi conținutul lor de amidon rezistent, un element deosebit de intens cercetat în prezent. Amidonul rezistent este un tip de amidon care nu se digeră. Deoarece nu se digeră, acesta ajunge în intestinul gros, unde hrănește flora intestinală din colon; acest lucru activează producția hormonilor intestinali care controlează apetitul și ajută la echilibrarea glicemiei.

[i] Volek JS, Feinman RD Carbohydrate restriction improves the features of metabolic syndrome. Metabolic syndrome may be defined by the response to carbohydrate restriction. Nutrition & Metabolism2005, 2:3