Arhiva lunii ianuarie 2016

Cum să înlocuiești grăsimile nocive din alimentație cu grăsimi sănătoase?

FAVIO_blog post 2

Până de curând, persoanelor diagnosticate cu diabet le-a fost recomandată o dietă bogată în carbohidrați (50% – 60% din numărul zilnic de calorii) și cu un conținut cât mai scăzut de grăsimi. Însă, studiile recente arată că o cantitate prea mare de carbohidrați crește nivelul trigliceridelor și îl scad pe cel al colesterolului bun, în timp ce o dietă săracă în grăsimi nu scade neapărat nivelul glucozei din sânge.
Nutriționiștii au demonstrat că, ceea ce contează cu adevărat când vine vorba de grăsimi este tipul acestora, mai degrabă decât cantitatea totală. Practic, există două tipuri de grăsimi: ”grăsimi bune” sau nesaturate – și ”grăsimi rele” – saturate,  care includ  și grăsimile trans.

Cele nesaturate, deși trebuie consumate și ele în cantități limitate pentru că au un număr crescut de calorii, scad nivelul de colesterol din sânge și reduc riscul apariției bolilor de inimă. Pe de alta parte, ”grăsimile rele” cresc nivelul colesterolului; iar, dat fiind faptul că persoanele care suferă de diabet sunt supuse unui risc mai crescut de boli cardiovasculare, un nivel sporit de colesterol poate fi mult mai periculos. Pentru aceștia, cantitatea maximă de colesterol până la care se poate ajunge este de 200 de mg.

Iată cele mai importante sfaturi pe care să le pui în aplicare pentru a înlocui ”grăsimile rele” din alimentația ta cu ”cele bune” și pentru a reduce nivelul colesterolului:

  • Alege o masă vegetariană, bogată în surse vegetale de proteine cum ar fi fasolea, lintea sau năutul cel puțin o dată pe săptămână.
  • Înlocuiește maioneza și celelalte sosuri grase din sendvișuri și salate cu oțetul balsamic, cu muștarul cu cereale sau cu sucul de lămâie.
  • Înlocuiește tonul conservat în ulei cu cel conservat în apă.
  • Încearcă să elimini complet din alimentație grăsimile trans ce provin din alimente precum cartofi prăjiți, chipsuri și produse de patiserie.
  • Folosește bulion natural în prepararea mâncării în locul oricăror altor sosuri. Îl poți procura de la orice supermarket.
  • Înlocuiește uleiul de floarea soarelui și margarina cu uleiul de canola, de in sau de măsline.
  • Fă o pauză de 1-2 săptămâni de la consumul de carne roșie, alegând, în schimb, peștele, puiul sau carnea slabă de vită.
  • Consumă lapte degresat sau lapte cu conținut scăzut de grăsimi.
  • Consumă de câteva ori pe săptămână alimente bogate în acizi grași și Omega-3; îi găsești în uleiurile de rapiță și soia, în nuci și semințe, în leguminoasele uscate și în pește sau fructe de mare.
  • Consumă zilnic 2 grame de sterol și stanol din plante pentru a reduce nivelul colesterolului ”rău”. Principalele surse ale acestor substanțe sunt cerealele, soia, germenii de grâu, uleiul de porumb și avocado.

Factorii genetici ai dezvoltării diabetului (probabilități în funcție de antecedentele în familie, factori demografici și de mediu) – Diabetul de tip 2

Diabetes-Checkbox

Primele întrebări care îi vin în minte unei persoane diagnosticate cu diabet este dacă boala a fost moștenită ereditar și care sunt șansele de a o transmite mai departe urmașilor. Deși medicina încearcă să stabilească legătura între diabet și factorii genetici de mai bine de 20 de ani, multe răspunsuri sunt încă ambigue. În România, statisticile ne spun că 1 din 11 persoane suferă de această boală, ridicând procentul populației la 11,6%.

Diabetul de tip 2 este cea mai comună formă de diabet, însumând 90% din toate cazurile de indivizi afectați in general cu orice formă de diabet. Deși acest lucru determină ca incidența legată de ereditate să fie mai mare, manifestarea acestui tip de diabet poate reflecta faptul că membrii familiei împart stiluri de viață similare, fără să fie vorba neapărat o trăsătură de ADN.

Factorii genetici

Cu toate că riscul fratelui unei persoane bolnave de diabet este, în general, egal cu cel al mediei populației, există, totuși câteva excepții. Dacă o persoană se îmbolnăvește în ciuda faptului că are o greutate normală, atunci riscul fratelui crește de două ori față de media populației.

Dacă unul dintre părinți are și el diabet de tip 2, atunci riscul copilului ajunge de trei ori mai mare față de media populației, iar dacă ambii părinți suferă, șansele acestuia sunt de 50%.
În orice caz, pentru diabetul de tip 2, cauzele genetice reprezintă mai puțin de o treime; restul sunt reprezentate de factori de mediu și comportamentali similari între membrii familiei.

Factori demografici

Cea mai mare rată a persoanelor diagnosticate cu diabet aparține populației native americane, în special locuitorilor din Arizona și nativilor din Insulele Pacificului de Sud. Alte grupe demografice cu factor crescut de risc sunt populațiile hispanice și afroamericană, cu o rată mult mai ridicată decât a celor caucaziene.

În anul 2000, numărul persoanelor cu diabet la nivel mondial este estimat la 171 de milioane, adică 2.8% din populația lumii, iar numărul acestuia este prevăzut că va crește la 366 de milioane până în 2030  – 4.4% din populație.

Categoria de vârsta supusă celui mai crescut risc sunt persoanele între 45 și 64 de ani ce provin din țările în dezvoltare. În cazul țărilor dezvoltate, acestă medie de vârstă cu risc sporit crește după 65 de ani.

În ceea ce privește raportul femei-bărbați, rata de incidență este asemănătoare, cu mici diferențe – mai crescută în cazul bărbaților cu vârsta sub 60 de ani și în cazul femeilor de peste 65 de ani.

Factorii de mediu

Drintre aceștia, obezitatea reprezintă cauza principală de risc, strâns legată de sedentaritate și alimentație nesănătoasă. Creșterea tot mai mare al numărului persoanelor care suferă de diabet la nivel global a fost pusă pe seama ratei tot mai crescute de obezitate, estimându-se că un număr de 80% dintre persoanele cu diabet de tip 2 au probleme de obezitate.

Alături de obezitate, distribuția grăsimii în corp, calculată ca raportul circumferinței încheietura-șold, reprezintă un alt factor cu impact în declanșarea diabetului. Obezitatea abdominală este cel mai frecvent asociată cu diabetul de tip 2.

Sedentaritatea este al doilea factor major de risc pentru acest tip de diabet. Exercițiile fizice îmbunătățesc nivelul de glucoză din sânge și metabolismul lipidelor, fiind demonstrat faptul că 30 de minute pe zi de mers pe jos sau cu bicicleta, reduc drastic riscul diabetic.

Deși, la momentul actual nu poate fi prezisă cu certitudine probabilitatea moștenirii diabetul de tip 2, studiile factorilor de risc genetici și de mediu se află într-o permanentă actualizare în încercarea de a stabili legături cât mai exacte. Ceea ce putem face, însă, pentru a diminua riscul îmbolnăvirii este să avem grijă în permanență de sănătatea noastră, de dietă, adoptând un stil de viață sănătos.

Sursele de informare:
http://www.who.int/genomics/about/Diabetis-fin.pdf
http://www.joslin.org/info/genetics_and_diabetes.html

Sfaturi valoroase pentru persoanele cu diabet reunite in 2 e-book-uri

Ne-am luat angajamentul de a reprezenta o sursă valoroasă de informații despre problemele diabetice. De aceea vă invităm sa rămâneți alături de noi pentru că pregătim două cărți digitale începând din luna ianuarie care te vor ajuta să îți gestionezi stilul de viață în așa fel încât diabetul să nu devină o limitare..

  1. 20 de rețete delicioase pentru problemele de glicemie

Cine a răspândit expresia eronată că ”tot ce e bun, fie este ilegal, fie este prea scump, fie îngrașă”, s-a înșelat amarnic. Și o putem dovedi. Cele 20 de rețete de feluri de mâncare pe care le pregătim pentru tine nu doar că nu îngrașă, dar nu sunt costititor de pregătit și cu atât mai puțin ilegale, dar îi vor cuceri imediat pe cei cu care vei împărți rezultatele.

  1. Cele mai răspândite mituri despre diabet

Ideile greșite pe care le ducem cu noi o viață întreagă sunt cei mai mari dușmani pentru că nici nu suntem conștienți de faptul că lucrează împotriva noastră. Recomandăm să îți dedici o mică parte din după amiază pentru a demonta aceste credințe implantate de-a lungul timpului de cultura populară.

Dacă e-book-urile publicate online te învață cum să te aperi de simptomele diabetului, în februarie ne vei găsi și la televizor. Până atunci rămâi alături ca să ne cunoști și să afli cum te putem ajuta pentru problemele de glicemie!

Favio – sursa ta de informare in relatie cu diabetul

Ceea ce reușește să facă internetul este să transforme oamenii în unii mai informați, mai pregătiți, mai puternici. Suntem conștienti că este datoria noastră, ca brand și ca prieten, să contribuim la această cunoaștere generală oferindu-ți ție, clientul nostru, toate informațiile acumulate în urma experienței pe care o avem în lupta împotriva diabetului.

În felul acesta, vrem să fim siguri că, după ce ne cunoaștem, tu știi tot ce e nevoie pentru a avea grijă de nivelul tău de glicemie. Dacă după timpul petrecut alături de noi online poți să te protejezi singur de problemele de diabet în viața de zi cu zi, atunci știm că ne-am îndeplinit misiunea.

Ca să afli tot ce ai nevoie despre nivelul tău de glicemie și cum să îl menții în limite normale, creăm o serie de articole săptămânale. Te invităm să le parcurgi la cafeaua de dimineață, la lectura de dinainte de culcare sau oricând vrei să dedici câteva minute pentru tine. Accesează secțiunea de articole utile.

Pentru a schimba păreri, a-ți răspunde la întrebări și a te ține la curent cu tot ce pregătim, conectează-te la paginile noastre de Facebook, Twitter și Google+. Iar pentru comunica într-o manieră și mai plăcută, hai să ne împrietenim și pe Instagram!